Nikujaga - kicsit másképp

A most bemutatásra kerülő étel neve két dologból épül fel: a niku 肉, mint hús, és a jaga じゃが, mint burgonya (eredetileg jagaimo-nak hívják, a jaga rövidítés) szavakból. Talán innen már nem nehéz kitalálni, hogy olyan ételről van szó, amiben van hús és burgonya! :)

Egy nagyon egyszerű, és viszonylag olcsó japán leves-szerű ételről van most szó. Már nagyon sokszor megfőztem magamnak, leginkább akkor, amikor beteg voltam. Ugyanúgy, mint az egyik első bejegyzésemben, az oden receptjénél, itt is kevés lé van, tehát nem igazán nevezhetjük levesnek. Mégis inkább ahhoz áll közel. Mivel most nem volt otthon húsom, ezért virslivel helyettesítettem, de így is nagyon finom lett (ha más nem, hát biztosan olcsóbban jött ki a végén).




Recept


Hozzávalók (2-3 személyre)

  • 4 virsli (én egyszerű baromfi virslit vettem)
  • 5-6 közepes méretű krumpli
  • 3 nagyobb sárgarépa
  • 1 fej hagyma (negyedelve, majd csíkokra vágva)
  • 1 csomag udon tészta (ázsia boltban vettem)
  • 1 pohár víz (kb. 2,5 dl)
  • fél pohár szójaszósz (ugyanabban a pohárban mérve, amit a vízzel használtunk)
  • 2 ek mirin
  • 2 ek cukor


Elkészítés

Miután meghámoztuk és kis darabokra vágtuk a krumplit és a répát, először egy kevés olajon pirítsuk meg vékony csíkokra szelt hagymát. Aki nem szereti, ha a hagyma nagyobb darabokban van az ételben, az nyugodtan aprítsa fel, de nagyon jó ízt kölcsönöz az ételnek, én semmiképp nem hagynám ki. Ha kicsit megpuhult a hagyma, öntsük fel egy pohár vízzel, amibe keverjünk bele fél pohár szójaszószt és 2 evőkanál mirint. Tegyük bele a krumplit és a répát is, majd nagy lángon főzzük. Ha felforrt a szósz, akkor tegyünk bele a cukrot is és jól keverjük el. Közepes lángon, lefedve főzzük addig, amíg a krumpli, de főleg a répa megpuhul. Én mindig nagyon apróra vágom fel a répát, így sokkal hamarabb megpuhul.
Ha már a répa is jó puha, akkor adjuk hozzá a felkarikázott virsliket és az udon tésztát. Most ilyen tésztám volt itthon, de szinte mindig üvegtésztát használok egyébként. Lehet sima vékony spagetti tésztát is használni, de azt előre meg kell kicsit főzni. De a legolcsóbb valószínűleg az instant tészta, kicsit megáztatva forró vízben. Ha valaki üvegtésztával akarja kipróbálni, akkor nagyon tudom ajánlani, hogy előre áztassuk be forró vízbe, ugyanis ha szárazon tesszük bele a leveses ételbe, akkor azt a kevés levet is fel fogja teljesen szívni, ami amúgy a hús és a zöldségek alatt van. Az udon tészta, amit használtam, nem száraz, hanem amolyan félig friss tészta volt. Egész olcsón, körülbelül 270 Ft-ért lehet kapni az ázsiai élelmiszerboltban. Eredeti japán verzióját még nem láttam Magyarországon, tehát az udong tésztát vettem meg, koreai változatát.
 

Ha hússal készítjük, akkor annyiban változik a főzés sorrendje, hogy a hagyma után rögtön a húst kell megpirítanunk az olajban, mielőtt felöntjük vízzel. Ha a hús kifehéredett jöhet a víz, a szósz hozzávalói és a zöldségek. Ilyenkor, főleg ha sertést használunk, csekkoljuk a hús keménységét is. Készítettem már ezt az ételt csirkemellből, az nagyon gyorsan megvolt. Sertéshúsnál javaslom a szűzérmét, bár tudom, hogy az a legdrágább sertéshús, azonban kevés kell belőle (kb. 20-25 dkg), és nagyon finom puha lesz a hús is.

Jó étvágyat! :)

Megjegyzések