Egy kis édesség burgonyából


Az "egyetem-burgonya" azaz japánul daigaku imo 大学芋 az egyik kedvenc japán édességem. Az érdekesség benne, hogy tényleg burgonyából van, méghozzá édesburgonyából! :) Bár az itthon kapható narancs színű édesburgonya kicsit más mint a japánban honos, kívül lila, belül sárga, satsumaimo névre hallgató verziója, de szerencsére az itthoniból is nagyon finom édesség lett. A mézesen édes szirupnak köszönhetően nagyon kevés burgonya is elég, hogy a legédesszájúbb embert is kielégítse, mint desszert vagy nasi.

Még érdekesség, hogy mostani japán utam alkalmával ellátogattam Saitama prefektúrába, ami egész Japánban híres édesburgonyából készült különféle ételeivel, édességeivel, vagy éppen sörével. Aki szeretne hagyományos japán édességeket, wagashit 和菓子 enni, az feltétlenül menjen el Kawagoe-ba, ahol található egy kis utcácska, a neve Kashiya yokochó 菓子屋横丁, ami tele van ilyen édességeket készítő mesterekkel, üzletekkel.


Az édességek közül kipróbáltam a vékony szeletekre vágott, egészen keményre sütött édes-sós változatát, azonban sajnos az áhított édesburgonyás sör, ezúttal kimaradt (amolyan női alkoholmentes verzió volt kapható, abból pedig, köszönöm, nem kértem). Viszont Japán egyéb helyein is nagyon szeretik az édesburgonyát. Kamakurában ettem édesburgonyából készült krokettet, ami hihetetlen finom volt, kicsit sem étvágygerjesztő  lila színe ellenére is. Bár én tényleg nagyon szeretem ezt a zöldséget, és igencsak kalandvágyóan megkóstolok szinte bármit, mégis volt egy dolog, amire nem vitt rá a lélek, hogy egyek: édesburgonyás fagyit. Most belegondolva, mondjuk lehet, hogy legközelebb kipróbálom, kicsit bánom is, hogy nem kóstoltam meg. Csak hát fagyiban burgonya......hmmm.




Recept                                                                      




Daigaku imo


Hozzávalók
  • 1-2 édesburgonya
  • 2-3 ek. száraz fehérbor
  • 2-3 ek. szójaszósz
  • 1-2 ek. cukor
  • 2 ek. mirin
  • fekete szezámmag
  • olaj
  • kevés víz


Elkészítés

A burgonyákat falatnyi nagyságú kockákra vágjuk, vízben alaposan leöblítjük. Teljesen szárazra töröljük a burgonyákat, serpenyőben kevés olajon alacsony lángon megpirítjuk, amíg kicsit megpuhulnak. Egy másik serpenyőben összekeverjük a bort, a szójaszószt, a cukrot és a mirint. Ha valaki édesebben szeretné csinálni, tegyen bele több cukrot. Szirupossá összefőzzük az öntethez valókat. Ha félig megpuhult a burgonya, akkor áttesszük egy nagyobb sütőpapírral bélelt tepsibe, szépen levegősen elrendezgetve a burgonyákat, majd ráöntjük a szirupot úgy, hogy mindre jusson bőven, megszórjuk tetszésünknek megfelelő mennyiségű fekete szezámmaggal, és 200 fokra előmelegített sütőben 10-15 percig sütjük. Érdemes nézni, hogy nehogy megégjen, éppen csak kicsit rá kell pirítani a méz-jellegű édes szirupot. Végül kivesszük a sütőből, és hagyjuk teljesen kihűlni.


Jó étvágyat!

Megjegyzések