Home made japán curry-kocka

Ma végre eljutottam abba a japán és koreai élelmiszereket árusító boltba is, amelyikbe még - szégyenszemre - soha nem tettem be ezelőtt a lábam. Már eléggé edzett vagyok a hasonló boltok áraihoz, így nem volt több, mint három kisebb szívrohamom a nézegetés közben, egészen jó arány ez már pár év után. Minden esetre nagyon ajánlom mindenkinek a Rózsadomb Centerbe költözött boltot, ha igazi japán szójaszószt vagy rizst szeretnének venni elfogadható és megfizethető áron. Sajnos a többi boltban az import (és originál) Kikkoman szójaszósz már nem kapható, csak az "eredeti recept" alapján készült európai verzió, aminek sajnos az íze mégsem ugyanolyan.
Felbaktattam hát a boltba és megtudtam, hogy kaphatók friss zöldségek és gombák (köztük az abszolút kedvencnek számító aranytűgomba, japánul enoki), rengeteg Japánban is látott - és kipróbált - friss tésztás étel (yakisoba, yakiudon, stb.), és nem utolsó sorban, felragyogott a szemem, amikor megpillantottam a múlt áprilisi japán utam során felfedezett és imádott tsukemono-t (ezekről bővebben itt olvashattok)! A fukujin dzuke-nek 福神漬け nevezett pácolt retek ez, amelyet leginkább a japán currys rizzsel fogyasztják, és innen jött az ötlet, hogy megpróbálkozzam azzal, amit már régen meg szeretnék tanulni, vagyis hogy hogyan lehet otthon japán curry-kockát készíteni. Ezek a kockák adják az alapját a mennyei japán currys rizsnek カレーライス, kaphatók is nálunk, de főleg az ára miatt itthon még soha nem vettem ilyen kockát (egy 3-4 fős adagra való kerül 1200 forintba).
Elmélyültem tehát a japán receptes site-ok legmélyebb bugyraiban, hogy megkeressem a legmegfelelőbb receptet a kockákhoz. Kicsi igazítással lehet csak itt, és csak most olvasni!




Recept

Hozzávalók
  • 6 tk curry por
  • 2 tk koriander
  • 2 tk fehér és fekete bors vegyesen
  • 2 tk szerecsendió
  • 2 tk fahéj
  • 2 tk chili vagy Cayenne paprika (vagy mindkettő)
  • 10 dkg vaj
  • 2 púpozott ek liszt
  • 1 húsleves kocka (lehetőleg marha)

Elkészítés
Először keverjük össze egy kisebb serpenyőben a fűszereket, majd alacsony lángon izzasszuk meg azokat, amíg elkezd érződni az illatuk. Ekkor kapcsoljuk le és tegyük félre.
(Az eredeti internetes recept alapján 2-2 tk chili és Cayenne paprika kellene bele, de ismerve magamat én csak 1-1 teáskanállal tettem bele - hálaajóégnek! Kellően csípős lett így is. Aki nem bírja a csípőset, az még ennyit se tegyen bele!)
A vajat olvasszuk meg közepes lángon, és keverjük bele a lisztet. Kavargassuk, am
íg teljesen csomómentesen össze nem áll. Morzsoljuk bele a húsleveskockát is. Ekkor keverjük bele a fűszereket addig, amíg meg nem keményedik egy nagy masszába. Ha kihűlt tegyük bele kicsi műanyag edényekbe. Kész is a curry-kockánk. A boltban ez a kocka kb. 1900 forint lenne, nekünk viszont kijött úgy 200-250 forintból!
A kockákat pár napig nyugodtan tárolhatjuk a hűtőben, elég akkor kivenni, ha meg is főzzük. Főzésnél már csak vízzel kell majd felengedni a kevés olajon megpárolt (marha)hús, krumpli, répa és hagyma felett. Hozzá nagyon ajánlott a már említett pácolt zöldség, amelynek a receptjét hamarosan megosztom itt is.

Tapasztalatok

A kocka elkészítése után gondoltam ki is próbálom, hogy megnézzem ízben, állagban mennyire tudja kiváltani a bolti megfelelőjét. Ezúttal nem marhával, hanem  sertéstarjával készítettem. Körülbelül fél kiló húst vágtam bele, öt nagy darab krumplit, 3 szép szál sárgarépát és egy nagy fej hagymát. Ebből lett összesen 5-6 kiadós adag curry. És akkor a konkrét tapasztalatok, illetve hogy mit fogok máshogy csinálni legközelebb: 

1. Először is, már a kóstolás első pillanatában rájöttem, hogy bár én csak a fele Cayenne chilit tettem bele, annyi sem kellett volna. 

2. A kockánál a másik alap kérdés, hogy mennyi vízzel kell feloldani. A japán currynek mártásszerű állagúnak kell lennie, ezért finoman adagoltam a vizet hozzá. Végül körülbelül 1 liter vizet adtam hozzá, és még így is jól besűrűsödött (főleg másnapra). 

3. Még a fűszerezésre egy kis megjegyzés: én nem rajongok a fahéjért, nekem ez az íz túl erős lett az elkészült ételben, úgyhogy abból is kevesebbet fogok legközelebb beletenni. Mindent összevetve, nagyon finom lett és tényleg hasonló az íze a bolti japán curry-kockáéhoz. Lehetek annyira szerénytelen jelen esetben, hogy kijelentem, nekem a sajátom még jobban is ízlett, talán azért is mert tudtam, hogy nincs benne semmi tartósítószer meg egyéb aroma, ízfokozó, stb. ...

Megjegyzések

Megjegyzés küldése