Onigiri minden alkalomra

Már volt egy bejegyzésem, amiben onigiri is volt, de ezt a könnyű és tápláló étket egyszerűen nem lehet megunni! A legjobb benne, hogy tényleg bármikor, bárhol fogyasztható: nagyon jó étek kiránduláshoz, piknikhez, vagy akár könnyű irodai ebédnek, ha valakinek nincs éppen egy órája, hogy kényelmesen leüljön és elfogyasszon egy menüt valamelyik étkezdében. Nem hiába, Japánban is szinte minden sarkon kapható, bármelyik szupermarketben vagy a már korábban is emlegetett, sokszor életmentően "kényelmes" éjjel-nappali boltban, a konbinikben. Előre elkészíthető, és bármikor gyorsan összeállítható. Kézzel is formázható, de az ázsiai boltokban kapható formázó háromszöggel még egyszerűbb a dolgunk.

Az onigiri készítésnél fontos, hogy megfelelő rizst használjunk. Legjobb a japán rizs, a ragadós fajta, akkor nem fog szétesni a gombóc. Mondanom sem kell, hogy aki többször is főz ázsiai ételt, annak érdemes előbb-utóbb beszerezni egy rizsfőzőt, amelyet nem csak ázsiai boltokban lehet kapni (elég drágán), hanem most már az olcsóbb, diszkont jellegű boltokban is. Én a sajátomat az Aldiban vettem, olcsó volt, hosszú garanciával, és nagyon jól teljesített első próbakörén. A rizsfőzőnek a legnagyobb előnye abban rejlik, hogy mindig ugyanolyan rizst kapunk, nem lesz sem túl főtt, sem még félig nyers. A japán rizsnél pedig fontos, hogy mielőtt betesszük főni, mindenképpen mossuk át jól folyó hideg víz alatt.





Recept

Hozzávalók

Onigiri
  • 2 csésze rizs
  • nori
  • csipet só (opcionális)

Teriyaki csirke majonézzel
  • 6 db csirke felső comb
  • majonéz

  • 3 ek. ketchup
  • 2 ek. szójaszósz
  • 1 ek. mirin
  • 1 ek. száraz fehér bor vagy sherry (szakét pótolva)
  • 2 ek. cukor
  • 2 gerezd fokhagyma (vagy fokhagyma granulátum)

Majonézes tonhal
  • 1 kicsi tonhal konzerv 
  • majonéz
  • pici tejföl
  • bors

Majonézes koktélrák
  • 1 kicsi zacskó fagyasztott koktélrák
  • majonéz
  • vaj
  • só, fokhagyma


Elkészítés

A rizst megfőzzük. Én nem szoktam a japán rizst ízesíteni, mert szeretem az alap ízét, de lehet beletenni egy kevés sót, ha valakinek esetleg ízetlen lenne. A töltelék és a nori-lap pedig bőven ad neki amúgy is kellemes ízeket.

A csirke felső combokat kifilézzük (vagy megkérhetjük a hentest is talán), felvágjuk apró darabokra, majd egy kis olajon elkezdjük pirítani. Én nagyon szeretem a bőrét is, ezt is beletettem, de persze ez nem kötelező. Összekeverjük a teriyaki szósz hozzávalóit: a ketchupot, a szójaszószt, az alkoholt, a mirint, cukrot, és a fokhagymát (ez utóbbi nagyon jó ízt ad az egésznek, nem kell spórolni vele). A szószt ráöntjük a húsra, ha már kellőképpen megpirult. Hagyjuk alacsony lángon párolódni a szószban úgy 10-15 percet. Ha kész, a felét külön tálba tesszük és összekeverjük úgy egy evőkanál majonézzel.

A tonhalat leszűrjük, majd majonézzel, borssal és egy pici tejföllel elkeverjük.


A koktélrákot kiolvasztjuk, egy pici vajon sóval, fokhagymával megpirítjuk. Én most ezt is kettéválasztottam és az egyik felét a megmaradt teriyakis olajba forgattam bele. A másik felét szintén majonézzel kevertem össze.

A töltelékeket is érdemes előre elkészíteni és betenni a hűtőbe pár órára, hogy összeérjenek az ízek.

Ha minden elkészült, akkor a már teljesen kihűlt rizsből vegyünk egy maréknyit, nedves kézzel formázzunk belőle háromszöget, töltsünk a közepébe valamilyen tölteléket és kevés rizzsel fedjük be, jól nyomkodjuk össze. Vágjunk 2 x 5 cm-es téglalapokat a noriból és csippentsük rá a háromszögek "aljára." Kész is az onigirink, ugye nem volt nehéz? 
A fehér rizsbe bele lehet keverni egyéb ízfokozókat is. Sokan tesznek bele fekete szezámmagot, én akkor szoktam ezt belekeverni, ha inarizushi-t készítek, de az onigiribe is jó. Nekem még most volt itthon az előző évi Japán utamról egy kevés furikake, ami szárított halakból és egyéb dolgokból összekevert "rizsfeltét", így abból is kevertem bele, nagyon finom lett a sukiyaki-s furikake-val. Még nem csekkoltam, hogy ezek közül melyiket lehet nálunk is kapni, de már úgy is el kell mennem valamelyik ázsia-boltba, megírom majd, hogy kaphatóak-e. Addig is mellékelek egy képet, én a jobb oldalit használtam.


Jó étvágyat! :)  

Megjegyzések