Végre, végre, valahára: yakitori

Nem is tudom mióta tervezem már, hogy csinálok yakitori-t...

Mindenesetre most eljött az ideje! A pálcikára tűzött, grillezett csirkefalatka nagyon népszerű Japánban, mivel picik, finomak, főleg sörözés mellé szokták enni. Vannak külön erre szakosodott éttermecskék is (mivel sokszor csak 5-8 ember fér be, nem nevezném éppen étteremnek), ahol rengeteg fajta yakitori 焼き鳥 rendelhető, mindet frissen készítik egy kis grillen. Tokióban olyan helyen is voltam, ahol sertéshúsból és belsőségekből csináltak nyársakat, legjobb tudomásom szerint ettem akkor sertés gyomrot, belet és valami egyebet, amit nem tudtunk megfejteni, hogy mi lehet. :) Viszont mindegyik isteni volt! Sok helyen ezt is yakitori-nak hívják (amúgy a tori madarat, csirkét jelent), vagy yakiton-nak (a ton jelöli a sertést, mint például a tonkatsu-ban). Megint csak egy mérhetetlenül egyszerű ételről van szó, bármilyen grillezésre ajánlom, főleg így nyáron, lényegében csak a szószt kell hozzá megfőzni.



Recept


Hozzávalók
  • 1-2 csirke felső comb
  • 25 dkg darált pulykahús
  • 20 dkg máj (én pecsenye libamájat vettem)
  • 2 ek teriyaki szósz
  • fél csokor friss koriander 
  • 3 szál újhagyma (vagy vékony póréhagyma)
  • 2 tk cukor
  • 1 ek szójaszósz
  • 2 ek száraz fehérbor
  • 2 ek mirin
  • 2 ek mentsuyu tészta szósz (recept itt)
  • egy kevés dashi por (szerintem elhagyható)
  • kevés vízben elkevert 1 tk keményítő

Elkészítés

Először pácoljuk be a darált húst a teriyaki szószba, vágjunk hozzá friss koriandert (elhagyható, de nem ajánlom, mert nagyon finom hozzá). Készítsük el a szószt. Egy serpenyőben főzzük össze a szójaszószt, a cukrot, a fehérbort, a mirint, a mentsuyu szószt, a dashi port és a vízben elkevert keményítőt, amíg jó sűrű szószt nem kapunk. Ezt hagyjuk pihenni. A csirkecombokat csontozzuk ki, vágjuk fel falatnyi darabokra. A májat is vágjuk fel falatnyi darabokra. A hagymát vágjuk fel kb. 2 centis darabokra. Ha minden megvan, akkor már csak nyársalni kell!
Lehet csinálni többféle nyársat is: én most készítettem sima csirkehúsosat, csirkehúst váltakozva hagymával, májasat, a csirkecomb bőréből is lett egy nyárs, és a pácolt darált húst is nyársra húztam. Mindegyiket sózzuk meg. Süssük ki vagy asztali vagy kerti grillen a nyársakat. Ha készen vannak akkor jöhet az előre elkészített szósz, jól locsoljuk meg mindet!

Jó étvágyat! :)


Megjegyzések