A polip találkozása a jégcsapretek-bunkósbottal

A két évvel ezelőtti japán utam alkalmával egy stílusos és igen drága étterembe vittek el Kiotóban. Volt egy fogás, a vaj-puha polip jégcsapretekkel, ami annyira megfogott, hogy megkérdeztem a felszolgáló kimono-s hölgyet, árulja már el az étel titkát. A szószban dashi van, és a polipot a jégcsapretekkel jól megütögetjük, mielőtt beletesszük az egészet a lábosba - válaszolta ő. Utána nemsokkal itthon kaptam tintahal csápokat, ami nagyon hasonló a poliphoz, ezért ki is próbáltam vele a receptet, és hát isteni finom lett! :) 
Most ugyanezt pulykával készítettem el, ami egy jó alternatíva, ha valaki nem rajong a tengeri herkentyűkért!

Receptek

Párolt polip (tintahal) jégcsapretekkel

Hozzávalók
  • 40 dkg polip (tintahal)
  • 1 jégcsapretek
  • 1 tk gyömbér
  • 1 l víz
  • 4 ek mirin
  • 4 ek sake (száraz fehérbor)
  • 1 cs dashi por (vagy 8 ek erős dashi alaplé, recept itt)
  • 4 ek szójaszósz
  • 4 ek cukor
  • erős mustár (karashi)

Elkészítés
A polipot (vagy tintahalat) megtisztítjuk, a nyálkás külső részeket (ha vannak) levágjuk. A jégcsapretket meghámozzuk, levágjuk a két végét, azzal a megtisztított polipot jó alaposan megütögetjük, majd mindkettőt falatnyi darabokra vágjuk. Egy lábosban vagy kuktában (utóbbit javaslom) összeöntjük a szósz hozzávalóit (gyömbér, mirin, bor, szójaszósz), a vízzel felforraljuk. Ha felforrt, akkor megy bele a dashi és a cukor, kicsit elkeverjük és beletesszük a retket és a polipot is. Sima lábosban, alacsonyabb lángon, fedő alatt kb. 1 órát kell főzni, kuktában ennek a felét. Ha letelt az idő, vegyük le a fedőt, vegyük magasabbra a lángot, és főzzük el a lé nagy részét. Nem levest szeretnénk kapni a végén, hanem szószos ételt. Érdemes erős mustárral (pl. az én kedvencemmel, a japán karashi-val) tálalni! Főtt rizs mellé, (esetleg) shiso levéllel megszórva nagyon finom!

 


Párolt pulyka jégcsapretekkel

Hozzávalók
  • 40 dkg pulykahús
  • 1 fej hagyma
  • 1 tk gyömbér
  • 1 l víz
  • 4 ek mirin
  • 4 ek sake (száraz fehérbor)
  • 1 cs dashi
  • 4 ek szójaszósz
  • 4 ek cukor
  • erős mustár (karashi)
Elkészítés
Hasonló az elkészítése, mint a fenti polipnak. A különbség, hogy a pulykát nem kell elverni retekkel, mert eleve nem kemény, és én most inkább hagymával helyettesítettem. Pont emiatt a főzési ideje is kevesebb. Sima lábosban elég 20-30 percig párolni a pulykát az előzőleg üvegesre párolt hagymával együtt a fűszeres szószban. Itt is érdemes alaposan elfőzni a levet a végén. Szintén nagyon finom hozzá a (japán) erős mustár!


Megjegyzések